20 July 2009

Everything's 13~



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Assalammaualikum wrt wbt..

Bersyukur kehadrat Ilahi kerana kita masih dapat bersua lagi. Alhamdulillah Ya Allah yang Maha Esa, Maha Berkuasa, Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Pegasih lagi Maha Pegampun kerana memberi Ana kesempatan untuk menulis untuk peringatan diri Ana. Alhamdulillah kerana diberi kesihatan tubuh badan yang kuat untuk beribadah kepadaMU. Ya Allah, sesungguhnya hambaMu ini sering kali lalai dalam melakukan ibadah kepadaMu. Ampunilah aku Ya Allah. Sesungguhnya aku dalam usaha untuk memperbaiki hubungannku denganMu.

Ana sekarang dekat rumah, KL@Sel.. Ana balik sini 17/7 (jumaat) yang lepas. Esok Ana da nak pulang ke kampus. Ana balik rumah pon sebab Ana nak jenguk mak, nak tahu keadaan mak sekarang selain nak ambil buku rujukan. Pada 17/7, jumaat pagi Ana menghadiri Konvokesyen Khas Pak Lah yang berlansung d Dewan MAS. Ana naik bus jam 2 ke KL. Sebenarnya banyak program yang Ana tak dapat attend sbb balik umah. Antaranya Let’s Get Merit Rakan Masjid bergabung dengan BKPS, gotong royong membersihkan Masjid Bukit Kachi, dan ceramah Isra Mikraj. Tapi, Ana rasa berbaloi sebab Ana dapat lihat keadaan mak sndiri.

Mak.. bagi pandagan Ana, penyakit mak makin teruk. Dulu sebelum Ana masuk sem baru, mak masih lagi dapat bergerak, dapat keluar depan umah berbual dengan jiran-jiran. Tapi kini..mak hanya terbaring d atas kerusi kayu.. mak hanya bangun dr baringan bila masuk waktu solat, ke tandas dan menjawab pangilan telepon. Ana macam tidak percaya akan hal ini. Masa Ana telepon mak, Ana hanya dengar suara ceria mak, tiada pon suara kesakitan.. Mak pandai menyembunyikan kesakitan yang dialaminya sampai Ana terpedaya akannya, adoi!! Hari minggu yang lepas ramai kawan serta saudara mara mak yang datang melawat,alhamdulillah..Mujurlah adik, dan kakak Ana balik sekali, adalah penolong yang boleh membantu, syukron..

Hari nie, malam nie.. Ana terlihat sesuatu yang meyentuh hati Ana, yang menumbuk jiwa Ana, yang menikam saluran darah Ana.. Ana bagaikan terpukul melihat keadaan mak.. Mak masuk ke dalam bilik tidor dengan MENGENSOT.. Allahuakbar!!! aduh..terjurai air mata Ana melihat keadaan mak.. begitu tersiksa mak dengan sakit yang dialaminya.. Kadang kala Ana terdengar esakan dalam doa mak, begitu menghayat hati.. baru-baru nie mak pergi ke HBKL lg untuk check up, tapi tiada apa yang boleh dibuat.. doctor hanya suruh mak wat fisioterapi lagi, tue jak..adoi!! bermacam-macam cara perubatan mak lakukan, tapi hasilnya tetap sama.. bilamana mak cuba nak berdiri, pasti bunyi tahan sakit menghiasi bibir mak.. tak tahan hati nie tatkala mendengar bunyi sakit tue..aduh..

Sewaktu kami semua tiada dirumah, ayahlah yang menjadi teman mak. Ayahlah yang memasak untuk mak.. Mak hanya beritahu cara-caranya, then ayah yang akan masak.. Ayahlah yang mengurut mak, Ayahlah yang buatkan mak susu untuk mak makan ubat dan ayahlah segalanya… Ya Allah, alhamdulillah kerana Kau kurniakan kami seorang ayah yang bertanggungjwab.. Ya Allah, berikanlah kesihatan tubuh badan kepada ayah ku agar dia dapat menjaga ibu ku yang dalam keuzuran.. Ya Allah, sembuhkanlah penyakit emak ku, berikanlah penyakit yang ditanggung oleh emak kepadaku kerana tak tertanggung aku melihat emak ku dalam kesakitan, ringankanlah sakitnya Ya Allah…