26 January 2010

Panduan Memilih Sahabat ~



Berkata al Qomah Kepada Puteranya:

Berpesan al Qomah kepada puteranya, Wahai puteraku, sekiranya kamu merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka hendaklah kamu memilih teman-teman yang memiliki sifat berikut: jika kamu ditimpa bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringgankan kesusahanmu itu.

1. Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari temanmu itu maka akan segera mengusahakannya.

2. Jika kamu merangcangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantu dengan memberikan pandangannya.

3. Jika bercakap-cakap dengan temanmu maka ia akan membenarkan kata-katamu.

4. Jika temanmu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataanmu maka ia akan menutupinya.

5. Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu maka ia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu.

6. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan kepada temanmu maka ia menerimanya dengan baik malah membalasnya kembali.

7. Jika temanmu memdapat sesuatu kebaikan atau kebajikan darimu maka ia akan mengigati dan menghargainya malah akan menyebutnya selalu.

8. Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka ia akan bertanyakan kesusahanmu itu.

9. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatanmu itu.


Berkata Hukama: "Sekiranya kamu hendak mengetahui akan tingkah laku, peribadi atau kelakuan seseorang adakah ianya seorang yang soleh atau toleh maka tidak perlulah kamu bertanyakan di sana-sini. Cukup dengan kamu melihat siapakah kawannya dan siapakah orang-orang yang disayanginya dan dari itu kamu akan mengetahui peribadinya kerana seseorang yang berkawan ia akan mengikut dan meniru perlakuan kawannya itu."


Berkata Ulama: "Janganlah kamu berkawan melainkan dua orang dari tiga orang iaitu orang yang kamu pelajari daripadanya sesuatu tentang urusan agamamu maka orang itu pun memanafaatkan ilmunya kepadamu. Kedua ialah orang kamu sendiri memanfaatkan ilmu agamamu kepadanya lalu ilmu itu diterima daripadamu dan diamalkannya. Ketiga ialah orang yang kamu tidak mempelajari apa-apa ilmu agama pun darinya dan kamu sendiri tidak mengajarkan kepadanya maka yang lebih eloknya, larilah kamu daripadanya."


No comments: