30 March 2009

Everythings 5 ~


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Assalammualaikum wrt wbt...

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana di beri peluang untuk bernafas di muka bumi yang sementara ini tanpa ada sebarang bayaran sesen pun. Alhamdulillah… disebabkan Allah tidak berkira dengana nikmatnya kepada kita, adakah kita layak untuk berkira melakukan sesuatu kerana Allah?? Tepuk dada tanyalah iman ^_^ kadang-kadang kita acap kali berkira dengan Maha Pencipta kita yakni Allah tanpa kita sedarinya. Sebagai contoh, “aku nak solat sunat ke tak yer malam nie?” “ala..tadi dah solat sunat Taubat, tak payah kot solat sunat witir, esok malam jer lah..” Adakah ini yang sering terjadi pada diri muslimin dan muslimat semua?? Sekiranya ada, maka kita adalah salah seorang yang tergolong dalam orang-orang yang berkira dengan Allah. Layakkah kita?? Layakkah kita?? dan Layakkah kita?? Astafirullah.. Ana juga bukanlah sempurna, Ana juga sering kali berkira dengan Allah.. :( Ya Allah, maafkanlah hambaMu ini yang lemah, hina, kerdil lagi …


“Manusia itu apabila mendapat nikmat (kesenangan), ia berpaling dan membelakangkan Allah (tidak teringat kepadaNya), tetapi bila ia ditimpa ujian (bala, kecelakaan), ia akan teringat kepadaNya dan malah doanya pun menjadi panjang meminta ampun kepada Allah” (Surah Fussilat - 51)


Mari kita renungkan, sekiranya sewaktu kita berkira-kira dengan Allah, malaikat Maut datang dengan izin Allah. Tanpa sempat kita meminta ampun dr Nya, kita pergi meninggalkan dunia selama-lamanya. Jasad yang selama ini didiami oleh roh telah pergi meninggalkannya. Nauzubillah.. bila Ana teringat dan memikirkannya, Ana menjadi takut, dan amat takut. Apalah nasib Ana sekiranya Ana mati dalam keadaan kufur? Nauzubillah.. sesungguhnya, azab Allah amat pedih bagi orang-orang yang tidak beriman.


“Dan tidaklah diterima taubat orang-orang yang mengerjakan kejahatan, tatkala ia sudah berada dalam sakaratul maut (baru) ia mengucapkan, ‘Aku bertaubat sekarang’. Dan tidak pula (diterima taubat) orang-orang yang mati di dalam kekafiran. Kami telah menyediakan untuk mereka seksaan yang berat.” (Surah An-Nisa - 18)


Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan kami beriman kepadaMu, dan janganlah Kau matikan kami dalam keadaan kami kufur kepadaMu. Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami sejak kami dilahirkan hingga ke hari ini Ya Allah. Ampunkanlah dosa kami yang terlalu lalai dalam mengerjakan suruhanMu. Kami mahu menuju ke syurga Mu Ya Allah. Sesungguhnya, syurga Mu amatlah indah.

No comments: